
Projekt „Specjalista dla rynku pracy – efektywny system formalnego kształcenia zawodowego” realizowany jest przez Gminę Witnica w okresie od 01.09.2024 roku do 30.09.2027 roku.
Wartość projektu: 2.100.000 PLN
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1.785.000 PLN
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Projekt ma na celu:
- dostosowanie oferty edukacyjnej kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Samorządowych w Witnicy do potrzeb rynku pracy i na rzecz przepływów rynku pracy,
- zapewnienie warunków do prowadzenia wysokiej jakości kształcenia zawodowego uczniom i nauczycielom Technikum i Branżowej Szkoły I stopnia dzięki dostosowaniu infrastruktury dydaktycznej i doposażeniu szkolnych pracowni nauki zawodów w sprzęt i materiały dydaktyczne,
- stworzenie uczniom i nauczycielom w/w szkół możliwości podniesienia poziomu wiedzy i nabycia kompetencji/kwalifikacji poprzez uczestnictwo w doradztwie zawodowym, kursach/szkoleniach, wizytach studyjnych, stażach uczniowskich.
Grupy docelowe:
Wsparciem objętych zostanie min. 278 uczniów, w tym min. 2 os. niepełnosprawne lub osoby o specjalnych potrzebach edukacyjnych, min. 6 nauczycieli praktycznej nauki zawodu, min. 10 os. obcego pochodzenia z Technikum oraz Branżowej Szkoły I stopnia z Zespołu Szkół Samorządowych w Witnicy.
W ramach projektu zaplanowano:
INDYWIDUALNE DORADZTWO ZAWODOWE, które ma za zadanie wyznaczenie realistycznych celów zawodowych każdego ucznia i wytyczenie opartej na nich indywidualnej ścieżki rozwoju zawodowego, zmotywowanie ucznia do podjęcia działań zorientowanych na osiągnięcie zaplanowanych celów zawodowych.
KURSY PODNOSZĄCE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE UCZNIÓW:
- Kurs operatora wózka widłowego,
- Kurs elektryka z uprawnieniami do 1 kV (E-eksploatacja),
- Kurs obsługi kasy fiskalnej,
- Kurs na prawo jazdy kat. B,
- Kurs spawania metodą MAG,
- Kurs programowania inteligentnych aplikacji,
- Kurs CISCO CCNA,
- Kurs ECDL/ICDL PROFILE DIGCOMP: Arkusze kalkulacyjne (B4),
- Kurs bezpieczeństwa systemów,
- Kurs AI – Sztuczna inteligencja w biznesie.
Kursy wspierające kompetencje cyfrowe uczniów będą realizowane z wykorzystaniem standardu kompetencji cyfrowych na podstawie ramy DigComp ver. 2.2.
KURSY PODNOSZĄCE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE NAUCZYCIELI:
- Szkolenie: MS-55371 Windows Server Administration,
- Szkolenie CISCO CCNA dla instruktorów,
- Szkolenie z systemu RFID Navigator,
- Kurs AI – Sztuczna inteligencja w biznesie.
STAŻE UCZNIOWSKIE w zawodach technik informatyk i technik logistyk, zgodnie z art. 121a Prawo oświatowe.
WIZYTY STUDYJNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH, których celem jest podniesienie kompetencji zawodowych uczniów a także jakości i atrakcyjność kształcenia poprzez praktyczną prezentację zakresu działalności danej firmy, jej struktury organizacyjnej oraz procesów technologicznych w niej zachodzących; zaplanowano następujące wizyty studyjne:
- Port Lotniczy Poznań – Ławica (Poznań),
- Fabryka Volkswagen Motor Polska Polska Sp. z o.o. (Polkowice),
- Terminal kontenerowy Gdańsk + Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy (Gdańsk),
- Centrum Dystrybucyjne Jeronimo Martins Polska S.A. (Gorzów Wlkp.),
- Śląskie Centrum Logistyki S.A. (Gliwice),
- Centrum Logistyczne E-Commerce (Kołbaskowo),
- Port Lotniczy im. F. Chopina + Centrum Logistyczne InterCars + Centrum Logistyczne Amazon (Warszawa).
DOPOSAŻENIE SZKOLNYCH PRACOWNI NAUKI ZAWODU technik informatyk i technik logistyk w sprzęt IT, oprogramowanie i materiały dydaktyczne, które pozwolą uczniom Technikum nabywać specjalistyczne umiejętności w warunkach zbliżonych do warunków rzeczywistych w zakładach pracy, zwiększą atrakcyjność i podniosą jakość kształcenia; doposażone zostaną: Pracownia urządzeń techniki komputerowej, Pracownia aplikacji internetowych i baz danych, Pracownia magazynów, Pracownia transportu.
ADAPTACJĘ POMIESZCZEŃ SZKOLNYCH NA PRACOWNIE NAUKI ZAWODÓW ORAZ PRACOWNIĘ EGZAMINACYJNĄ, w tym:
Przeprowadzenie prac remontowych i instalacyjnych:
Etap 1: Adaptacja biblioteki szkolnej na potrzeby Pracowni aplikacji internetowych i baz danych,
Etap 2: Adaptacja zaplecza biblioteki szkolnej na potrzeby utworzenia Pracowni egzaminacyjnej do przeprowadzenia części praktycznej egzaminów z klasyfikacji INF 02 i
Etap 3: Adaptacja gabinetu historycznego na potrzeby utworzenia Pracowni transportu.
Zakup mebli do Pracowni aplikacji internetowych i baz danych oraz Pracowni transportu.
Zakup klimatyzatorów ściennych do Pracowni aplikacji internetowych i baz danych, Pracowni egzaminacyjnej i Pracowni transportu.
Zakup rolet okiennych do Pracowni aplikacji internetowych i baz danych.
Efekty/rezultaty Projektu:
Głównymi rezultatami projektu będzie zwiększenie szans uczniów na rynku pracy, wsparcie rozwoju lokalnej gospodarki poprzez kształcenie kadr dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego, podniesienie jakości i efektywności kształcenia zawodowego.
W wyniku realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące rezultaty:
- 6 nauczycieli zawodu uzyska kwalifikacje
- 126 uczniów nabędzie kwalifikacje
Projekt realizowany jest w oparciu o Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 stanowiące załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Ostateczni odbiorcy projektu mają możliwość pisemnego zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta upoważnionego do ponoszenia wydatków z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. oraz Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 26 października 2012 r.