Projekt „Specjalista dla rynku pracy – efektywny system formalnego kształcenia zawodowego” realizowany jest przez Gminę Witnica w okresie od 01.09.2024 roku do 30.09.2027 roku.

 

Wartość projektu: 2.100.000 PLN

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1.785.000 PLN

 

#FunduszeUE                 

#FunduszeEuropejskie

 

Projekt ma na celu:

  • dostosowanie oferty edukacyjnej kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Samorządowych w Witnicy do potrzeb rynku pracy i na rzecz przepływów rynku pracy,
  • zapewnienie warunków do prowadzenia wysokiej jakości kształcenia zawodowego uczniom i nauczycielom Technikum i Branżowej Szkoły I stopnia dzięki dostosowaniu infrastruktury dydaktycznej i doposażeniu szkolnych pracowni nauki zawodów w sprzęt i materiały dydaktyczne,
  • stworzenie uczniom i nauczycielom w/w szkół możliwości podniesienia poziomu wiedzy i nabycia kompetencji/kwalifikacji poprzez uczestnictwo w doradztwie zawodowym, kursach/szkoleniach, wizytach studyjnych, stażach uczniowskich.

Grupy docelowe:

Wsparciem objętych zostanie min. 278 uczniów, w tym min. 2 os. niepełnosprawne lub osoby o specjalnych potrzebach edukacyjnych, min. 6 nauczycieli praktycznej nauki zawodu, min. 10 os. obcego pochodzenia z Technikum oraz Branżowej Szkoły I stopnia z Zespołu Szkół Samorządowych w Witnicy.

 

W ramach projektu zaplanowano:

INDYWIDUALNE DORADZTWO ZAWODOWE, które ma za zadanie wyznaczenie realistycznych celów zawodowych każdego ucznia i wytyczenie opartej na nich indywidualnej ścieżki rozwoju zawodowego, zmotywowanie ucznia do podjęcia działań zorientowanych na osiągnięcie zaplanowanych celów zawodowych.

 KURSY PODNOSZĄCE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE UCZNIÓW:

  • Kurs operatora wózka widłowego,
  • Kurs elektryka z uprawnieniami do 1 kV (E-eksploatacja),
  • Kurs obsługi kasy fiskalnej,
  • Kurs na prawo jazdy kat. B,
  • Kurs spawania metodą MAG,
  • Kurs programowania inteligentnych aplikacji,
  • Kurs CISCO CCNA,
  • Kurs ECDL/ICDL PROFILE DIGCOMP: Arkusze kalkulacyjne (B4),
  • Kurs bezpieczeństwa systemów,
  • Kurs AI – Sztuczna inteligencja w biznesie.

Kursy wspierające kompetencje cyfrowe uczniów będą realizowane z wykorzystaniem standardu kompetencji cyfrowych na podstawie ramy DigComp ver. 2.2.

KURSY PODNOSZĄCE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE NAUCZYCIELI:

  • Szkolenie: MS-55371 Windows Server Administration,
  • Szkolenie CISCO CCNA dla instruktorów,
  • Szkolenie z systemu RFID Navigator,
  • Kurs AI – Sztuczna inteligencja w biznesie.

STAŻE UCZNIOWSKIE w zawodach technik informatyk i technik logistyk, zgodnie z art. 121a Prawo oświatowe.

WIZYTY STUDYJNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH, których celem jest podniesienie kompetencji zawodowych uczniów a także jakości i atrakcyjność kształcenia poprzez praktyczną prezentację zakresu działalności danej firmy, jej struktury organizacyjnej oraz procesów technologicznych w niej zachodzących; zaplanowano następujące wizyty studyjne:

  • Port Lotniczy Poznań – Ławica (Poznań),
  • Fabryka Volkswagen Motor Polska Polska Sp. z o.o. (Polkowice),
  • Terminal kontenerowy Gdańsk + Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy (Gdańsk),
  • Centrum Dystrybucyjne Jeronimo Martins Polska S.A. (Gorzów Wlkp.),
  • Śląskie Centrum Logistyki S.A. (Gliwice),
  • Centrum Logistyczne E-Commerce (Kołbaskowo),
  • Port Lotniczy im. F. Chopina + Centrum Logistyczne InterCars + Centrum Logistyczne Amazon (Warszawa).

DOPOSAŻENIE SZKOLNYCH PRACOWNI NAUKI ZAWODU technik informatyk i technik logistyk w sprzęt IT, oprogramowanie i materiały dydaktyczne, które pozwolą uczniom Technikum nabywać specjalistyczne umiejętności w warunkach zbliżonych do warunków rzeczywistych w zakładach pracy, zwiększą atrakcyjność i podniosą jakość kształcenia; doposażone zostaną: Pracownia urządzeń techniki komputerowej, Pracownia aplikacji internetowych i baz danych, Pracownia magazynów, Pracownia transportu.

 

ADAPTACJĘ POMIESZCZEŃ SZKOLNYCH NA PRACOWNIE NAUKI ZAWODÓW ORAZ PRACOWNIĘ EGZAMINACYJNĄ, w tym:

Przeprowadzenie prac remontowych i instalacyjnych:

Etap 1: Adaptacja biblioteki szkolnej na potrzeby Pracowni aplikacji internetowych i baz danych,

Etap 2: Adaptacja zaplecza biblioteki szkolnej na potrzeby utworzenia Pracowni egzaminacyjnej do przeprowadzenia części praktycznej egzaminów z klasyfikacji INF 02 i

Etap 3: Adaptacja gabinetu historycznego na potrzeby utworzenia Pracowni transportu.

Zakup mebli do Pracowni aplikacji internetowych i baz danych oraz Pracowni transportu.

Zakup klimatyzatorów ściennych do Pracowni aplikacji internetowych i baz danych, Pracowni egzaminacyjnej i Pracowni transportu.

Zakup rolet okiennych do Pracowni aplikacji internetowych i baz danych.

 

Efekty/rezultaty Projektu:

Głównymi rezultatami projektu będzie zwiększenie szans uczniów na rynku pracy, wsparcie rozwoju lokalnej gospodarki poprzez kształcenie kadr dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego, podniesienie jakości i efektywności kształcenia zawodowego.

 

W wyniku realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące rezultaty:

  •  6 nauczycieli zawodu uzyska kwalifikacje
  • 126 uczniów nabędzie kwalifikacje

Projekt realizowany jest w oparciu o Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 stanowiące załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

Ostateczni odbiorcy projektu mają możliwość pisemnego zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta upoważnionego do ponoszenia wydatków z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. oraz Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 26 października 2012 r.